Mitt i mellan
2012-12-23 / 22:16:24 / Allmänt

Man kan inte veta allt. Tex. är det svårt att veta hur länge "5 minuter" är. Eller om Mamma verkligen vill ha hjälp med att pynta pepparkakshjärtan eller bara säger så. Det är heller inte lätt att veta hur man pratar i Norge. Att säga alla ord på norsk är inget problem, det svåra är det att veta hur man säger i Norge. Fattar ni?
Tex. på affären när dom frågar "Var det noe mer" og jag svarar "nei det er bra" men strax efteråt säger mig affärskvinnans ansiktsuttryck att så säger man verkligen inte i norgeland. Man säger heller inte "iblant" (=ibland) även om ordet finns i den norska ordboken. Man kan inte alltid vet allt och så är det bara. Bor man 3,5 år i Svealand så kommer man tappa norskan, om man vill det eller ej.
 
Jag försöker övertyga mig själv om att det är okej.
 
God jul mina vänner.

1 Kommentarer
Anonym:

æ vil ha hjelp



SKRIVET DEN: 2012-12-26 KL: 00:05:52



« NAMN Kom ihåg mig?

« E-POST

« URL

Kommentera inlägget här: